środa, 13 marca 2013

TARTA ZIEMNIACZANA z brukselką


Okres przejściowy po powrocie do Polski spędziłam u Olgi, Olga od 2 lat mieszka nad morzem. Bałtyk w zimie jest bajeczny, monochromatyczny, surowy i mroźny. Chodziłyśmy na długie spacery pod czas których adaptowałam się z powrotem do rzeczywistości. Zbierałam myśli, porządkowałam wspomnienia i kreowałam dalsze plany. Pogoda była piękna, nawet nocą towarzyszyły mi gwiazdy.

Codziennie coś gotowałam przypominając sobie krok po kroku dawno nieużywane przepisy i rozkoszowałam się luksusem w pełni wyposażonej kuchni. Po dwóch tygodniach mojej "kwarantanny" Olga spytała czy nie chcę zostać na stałe, i to chyba był najlepszy komplement dla mojej kuchni, jednym słowem przekupiłam ją codziennym obiadem. Razem z odnajdywaniem się w codzienności przyszły wizyty na bazarze, ziemniaki, pory, buraki, selery - zimowe warzywa. Pachnące ziemią, ze swoją grubą fakturą i ciężką formą, z przyjemnością zaczęłam tworzyć z nich na nowo. I tak oto wyszła tarta ziemniaczana z brukselką. Przygotowanie zajęło prawie godzinę, zniknęła w 15 min :)

Okrągła forma o śr. 20cm, piekarnik na 180st, termoobieg, czas 1h. 
Wyszedł z tego obiad dla 2 głodomorów, ale myślę że przystawka dla 4 też by dała radę :).

4 ziemniaki
1/4 selera
1 łyżeczka czarnej soli
1 kostka wegetariańska


Ziemniaki i seler kroimy w drobną kostkę i gotujemy w osolonej wodzie. Po ugotowaniu warzywa miksujemy na gładką masę z kostką wegetariańską i czterema łyżkami ciepłej wody.

2 cebule
2 łyżeczki ziół prowansalskich
1 łyżeczka czarnego pieprzu
4 łyżki sosu sojowego


Cebulę smażymy z przyprawami na złoto i mieszamy z masą ziemniaczaną.

1 szklanka mąki żytniej
1 szklanka otrębów (dowolne)
2 łyżeczki mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżki oleju
szczypta wędzonej papryki
szczypta soli

1 kubek ciepłej wody

Wszystkie składniki  mieszamy w misce do uzyskania jednorodnego ciasta.

1/2 kg brukselki
słonecznik

Brukselkę płuczemy i kroimy na połówki.

Formę smarujemy olejem i wykładamy ciastem. Następnie gęsto układamy połówki brukselki i całość zalewamy masą ziemniaczaną z cebulką. Posypujemy słonecznikiem i wkładamy do nagrzanego piekarnika. Po godzinie serwujemy np. ze świeżym pomidorem i kiełkami.

Smacznego!

1 komentarz: